וואטספ סטיקי
the blog

כל השאלות בנושא היתר בניה לעסקים

מהם סוגי היתרי הבניה הנדרשים לעסקים בישראל?

ארבעת סוגי ההיתרים הקיימים הם: היתר בניה, היתר לתוספת בניה, היתר לשימוש חורג, היתר לשינוי ייעוד המבנה. קבלן שיפוצים אמור להיות בקיא בנושא זה, אולם המידע חיוני בעיקר לבעלי הדירות והבתים.

מתי דרוש היתר בניה כזה או אחר?

היתר בניה כללי דרוש לכל בעל עסק המבקש להנפיק רישיון עסק. היתר זה מאשר את התאמתו של המבנה לתחום העסק העתידי ומכשיר אותו לכך אל מול הרשויות באמצעות חתימתם של נציגי גופים שונים כגון מהנדס העיר.

היתר לתוספת בניה כשמו כן הוא, מיועד למקרה של עסק בעל רישיון המבקש להוסיף נדבך נוסף כגון מרפסת חיצונית, גלריה או חנייה מסודרת.

היתר לשימוש חורג ניתן כאשר ישנו אישור מיוחד מטעם כל הגופים הנדרשים לביצוע פעולות בנייה על מבנה או שטח מסויים החורג מגבולות ההגדרות המקוריות שלו.

היתר לשינוי ייעוד מבנה הינו היתר הדומה לאישור השימוש החריג אך הוא מתמקד בעיקר במבנה שמבקשים לבצע בו הסבה ייעודית כגון דירת מגורים אותה מסבים למספרה או לחנות למשל.

איזה גורם רשמי מטפל בבקשות להיתרי בניה?

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה היא הגוף אליו יש לפנות בדרך כלל. מומלץ לבצע כמה פעולות מקדימות מול הרשות המקומית ולבדוק בכלל את האפשרות למתן היתר. ישנן לא מעט פעמים בהן ההיתר מראש מוגבל מסיבה כזו או אחרת וכל הוצאה כספית להתאמתו או להנפקת האישור עשויה להיות מיותרת.

מהם שלבי התהליך המרכזיים?

שלב ראשון – קבלת מידע מקדמי, שלב שני – הכנה מראש של תיק מידע (הכולל מפה טופוגרפית של המבנה ושטח המבנה חתומה על ידי מודד, תכנית בנין עיר, טופס זכויות הבניה בנכס, הוראות מהנדס לבנייה בנכס, אישור אגרה), שלב שלישי – הכנת תיק בקשה להיתר, שלב רביעי – מפה מיצבית הכנה והגשה, שלב חמישי – טיפול בנספחים נדרשים על פי המידע המקדמי.

מהו פרק הזמן הממוצע לטיפול באישור?

הליך הנפקת היתרי בניה או שימוש חורג נחשב ארוך ומורכב יחסית. בכל שלב ושלב בדרך תיאלצו להכין מבעוד מועד את כל הטפסים והמסמכים חתומים ומעודכנים על ידי הגופים הרלוונטיים. כל שלב נדרש באישור מה שמוסיף לא מעט עיכובים בדרך. בשורה התחתונה ללא סיוע של חברה מקצועית עשוי תהליך שכזה לארוך כחצי שנה עד שנה.

מה קורה במידה ובקשתי לאישור נדחית?

במקרה כזה תקבלו נספח ובו הסיבות לדחיית הבקשה. במידה ואלו ניתנות לטיפול או שינוי בשטח הרי שתוכלו לנסות להגיש את הבקשה שוב לאחר שתבצעו את השינויים הנדרשים. במידה והוועדה קבעה חד משמעית כי לא ניתן לבצע זאת יהיה עליכם לחפש מבנה חלופי או להסתפק בקיים.

האם ישנה דרך לעקוף את הבירוקרטיה הסבוכה הכרוכה בתהליך?

לצער בעלי עסקים רבים בישראל אין דרך לעקוף את הבירוקרטיה. ההליך זהה בכל הערים ובכל הרשויות. ההבדל היחיד טמון במידת השירות של נציגי הרשות במחלקה לרישוי עסקים.

המבקשים להקל על עצמם את הטיפול ולקצר את הסחבת יכולים בהחלט לפנות לחברות מקצועיות המעניקות שירותים בתחום ההיתרים ודואגות להנפיק אישורים אלו באופן חלק ומהיר הרבה יותר.

מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל

אנא מלאו את טופס - מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל