וואטספ סטיקי
the blog

הטובים לטיח (ומה הקשר לאיכות הסביבה)

מדינת ישראל לא התברכה בחורפים גשומים, והחורף הנוכחי הוא עדות מצוינת לכך. מכיוון שאנו מדינה חמה במיוחד, מסתבר שיש חשיבות גדולה להלבנת גגות המבנים בערים. אזורים עירוניים חמים יותר בהשוואה לאזורים ללא מבני בטון ופלדה; זאת משום שהבטון ושאר חומרי הבנייה סופגים את חום השמש, ופולטים אותו בחזרה לחלל האוויר. נקודה נוספת התורמת להתחממות הערים, היא העובדה שחומרי הבנייה בדרך כלל כהים בצבעם, מה שמגדיל את ספיגת האנרגיה שלהם.

 

כך נוצר מצב בו הטמפרטורה הממוצעת בלבה של עיר גדולה, גבוהה יותר מאשר זו בפרברי העיר ובשוליה. סיוד והלבנה של גגות עשויים לתרום להפחתת הטמפרטורה העירונית, תלוי באזור המדובר ובמדינה בה נמצאת העיר. יש לזכור שהלבנת גג שסייעה בהפחתת הטמפרטורה בעיר א', לא בהכרח תסייע בצמצום עומס החום בעיר ב'. למרות זאת, היתרונות גדולים מהחסרונות.

 

ביוון ניתן לראות לעתים עיירות שלמות עם בתים הצבועים בצבעים בהירים, מלבן ועד תכלת. מה היוונים יודעים מזה מאות שנים שהחברה המודרנית מתחילה לגלות רק היום? פשוט מאוד – צבעים בהירים מחזירים את אור השמש ביעילות רבה יותר, מה שמאפשר לקרר את הסביבה, אפילו אם בכמה מעלות בלבד. למעשה, התחזית הנוכחית גורסת שגגות לבנים יכולים לסייע בהפחתת הטמפרטורה בערים עד שנת 2100.

 

מחקר שבוצע באוניברסיטת אריזונה בארצות הברית, גילה שפיתוח עירוני והתרחבות העיר עלולים להוסיף לאפקט ההתחממות מעלה אחת בממוצע בימות הקיץ. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל ראוי לזכור שזהו הפרש ממוצע; מעלות החום בפועל יכולות להיות גבוהות יותר.

 

הלבנת גגות תסייע להפחתת מעלות החום, תקטין את הדרישה למיזוג ולקירור האוויר בבתים ובמשרדים ותחסוך עלויות באופן משמעותי. מעבר לכך, השיטה מסייעת לצמצם ואף למנוע גלי חום, שהפכו לגורם משמעותי בתמותת אנשים בארצות הברית ובאירופה.

 

ראוי לזכור שהלבנה וסיוד של גגות משמרים את הטמפרטורה הקרה גם בעונת החורף, מה שעלול להגדיל את הוצאות החימום. מעבר לכך – גגות לבנים עלולים גם לצמצם את כמות המשקעים באזורים בהם התפתחות ענני גשם תלויה בחום. ניתן לפתור זאת באמצעות התקנה של גגות ידידותיים לסביבה, מעבר לצביעתם בצבעים בהירים.

 

כמו כן המחקר מסיק שהחיסכון הכללי באנרגיה יגיע לכדי 9% עד 36% הודות להלבנת גגות. לחילופין - אם דבר לא ייעשה, צריכת האנרגיה תעלה בטווח של 39% עד 155%. מחקר נוסף שנעשה באוניברסיטת ברקלי, מגלה שהלבנת גגות במבני מסחר ומשרדים יכולה לחסוך עד 89% באנרגיה בסך הכולל.

 

 

מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל

אנא מלאו את טופס - מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל