וואטספ סטיקי
the blog

רפורמת הפרגולות: בדיוק מה שהחצר צריכה

חוק הפרגולות עבר אישור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת בחודש מרץ, והוא צפוי להיכנס לתוקף כבר באוגוסט הקרוב (גלובס, 5.3.14). החוק מאפשר לבעלי בתים לשלב תוספות בנייה פשוטות ללא קבלת היתרים, מה שחוסך הליכים בירוקרטיים וכאבי ראש מיותרים.

 

מעבר לכך, משרד האוצר פרסם מספר שינויים הנוגעים לבניית דירות להשכרה (כלכליסט, 22.4.14). השינויים החדשים מחייבים את היזמים להוסיף לכל דירה להשכרה גם מחסן ומקום חניה, וזאת בלי לגבות תשלום נוסף על השטח של שני אלו האחרונים.

איך כל זה מסייע בעיצוב החצר והגינה?

 

אם עד היום רוב בעלי הבתים חששו מהוספת פרגולות או מחסני גינה, רק בשל העובדה שלשם כך היו נדרשים להיתרי בנייה ולכאבי ראש נוספים – הרי שממש בקרוב כל זה עומד להיחסך מאיתנו. המחוקק הבין, קצת באיחור, שלא כל תוספת בנייה קלה היא עניין להטרדה מתמשכת של האזרח בוועדות תכנון ובנייה מחוזיות.

 

תיקון 102 לחוק התכנון והבנייה עבר את הקריאה השנייה והשלישית בכנסת, למרות יותר ממאה התנגדויות, והאזרחים הם המרוויחים. התיקון החדש לחוק מרחיב את סמכויותיהן של הוועדות המקומיות (לעומת המחוזיות), מה שיאפשר להן להאיץ את הטיפול גם בנושאים כגון פינוי-בינוי. במקום שש ועדות מחוזיות שעד היום טיפלו בבקשותיהם של 2.5 מיליון אזרחים, כעת יורחבו סמכויותיהן של יותר מ-100 ועדות מקומיות שיקלו על העומס.

 

החל מאוגוסט 2014 יבוטל הצורך בקבלת היתר בנייה עבור מחסנים, פרגולות, סגירות חורף, גגונים ועוד; כל זאת בהתאם למספר משתנים שנקבעו בתיקון לחוק. כמו כן יתקיים הליך רישוי מקוצר להקמת ממ"דים ותוספות בנייה נוספות עד 25 מטרים רבועים. בניית פרגולה נמשכת בין שלושה לארבעה ימים; אין שום סיבה לחכות יותר מחודש רק לשם קבלת ההיתר.

 

החידוש האמיתי בהקשר לנושא זה הוא זמן האישור – אם מגיש הבקשה לא קיבל אישור תוך 45 יום הקבועים בתיקון לחוק, האישור יינתן אוטומטית (בהקשרים לממ"דים ולתוספות קטנות בגודל מסוים). זה אומר שהתיקון החדש לחוק התכנון והבנייה לא מאפשר לרשויות להתעלם מבקשות להקמת תוספות בנייה, ומחייב אותן להשיב לכל מגיש בקשה. גם אם הוועדה המקומית או המחוזית עדיין לא קיבלה החלטה בעניין הבקשה שהוגשה לאישור, תוך 45 יום יינתן אישור אוטומטי כדי לא לעכב את ההחלטה במשך שנים.

 

 

 

 

מילה לסיום - לא לוותר על אנשי מקצוע

למרות שנראה כאילו כל החסמים ישוחררו בקרוב, יש לזכור שלכל מבנה יש מגבלות גם מבחינה הנדסית ובטיחותית. האקט הפשוט יותר הוא להציב מחסן גינה בחצר הבית; אך כאשר מדובר בפרגולה או בסגירת מרפסת, רצוי מאוד לא לפסוח על שירותיו של איש מקצוע מתחומי האדריכלות וההנדסה. אתם חייבים לוודא שכל מבנה שאתם מציבים לשימושכם ולשימוש אחרים, עומד גם בתקני בטיחות מסוימים.

 

 

הסקירה והתמונות באדיבות חברת "איסמור" – מוצרי איכות לחצר

מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל

אנא מלאו את טופס - מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל