וואטספ סטיקי
the blog

תקנים בבניית חדר בטחון בבית


החשיבות של בניית חדר בטחון בבית, הלא הוא הממ''ד (מרחב מוגן דירתי), אינה דורשת הבהרה נוספת. מה שנדרש להדגיש הוא שעל מנת שחדר זה יבצע את עבודתו נאמנה, נדרשת עמידה בשורה ארוכה של תקנים מחמירים, המוגדרים ברובם על ידי פיקוד העורף. המאמר הבא סוקר את התקנים העיקריים המרכיבים את המשוואה.


מאפיינים טכניים של חדר הבטחון


התקנות בישראל דורשות מהממ''ד להיות בעל נתונים פיזיים מוגדרים. זה מתחיל עם השטח המינימלי של חדר בטחון זה, המשתנה בהתאם למיקומו: באם המדובר הוא ביישוב עורפי, השטח המינימלי עומד על 5 מ''ר, בעוד שביישוב המוגדר כקדמי השטח צריך לעמוד על 9 מ''ר לפחות: זו הסיבה שניתן למצוא הבדלים משמעותיים בין פרוייקטים נדל''ן ביישובי קו העימות, למשל, לבין פרויקטים בכפר סבא הירוקה או בכל מקום אחר במרכז הארץ ובאזור השרון. על כל פנים, הנפח המינימלי של חדרי הממ''ד, בלי קשר לסוגם, הוא 12.5 מ''ק.
מבחינת רוחב, התקן הבסיסי דורש להקפיד על 1.6 מ''ר לפחות. לחדר הבטחון תקנים מינימליים ומקסימליים גם מבחינת הגובה: על גובהו של החדר להיות בין 2.5 מ''ר ל-2.8 מ''ר, כאשר חריגות הן רק באישור של פיקוד העורף. הקירות החיצוניים של החדר צריכים להיות עשויים מברזל מזוין, בעובי של 25 ס''מ לפחות, כאשר הקירות הפנימיים אמורים להיות בעובי של 20 ס''מ לפחות (גם כן עשויים מברזל מזוין).


אביזרי המיגון המרכזיים


חדר בטחון לבית לא יכול להיות מוגדר ככזה ללא אותם אביזרי מיגון, המבדילים אותו בצורה ניכרת מיתר החדרים הנמצאים בבית. זה מתחיל עם דלת הדף, שצריכה לעמוד בתקני פיקוד העורף: על הדלת להיות בעלת מימדים של 60-80 ס''מ על 200 ס''מ ביישוב עורפי ו-70-90 ס''מ על 200 ס''מ ביישוב קדמי.


שאלת החלון בחדר הבטחון מצריכה אף היא התייחסות מיוחדת. יש להדגיש כי אין חובה להתקין חלון בחדר, אך כאשר עושים זאת הוא צריך להיות מוגן בפני רסיסים, אטום גזים ובגודל של 1.2 מ''ר. כאשר אין חלון, נדרש להתקין צינור אוורור אשר הגובה המינימלי שלו עומד על 1.9 מטר.


מסיבות ברורות, המרחב המוגן הדירתי צריך להציע את התשתית המאפשרת מתקני חשמל, וזאת למצבים בהם יש להימצא בתוכו פרק זמן ארוך - בתרחישים קיצוניים אלה, ברור שנדרשים פתרונות תקשורת שיאפשרו לתושבים להתעדכן בנעשה ולקבל הנחות מצילות חיים. התשתיות הבסיסיות הנדרשות, לצורך זה, הן נקודת טלפון, תקע לאנטנת הטלוויזיה והרדיו ותאורת חירום.

מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל

אנא מלאו את טופס - מעוניינים לדעת עוד? כל העדכונים אצלכם במייל